عجیب ترین رکوردهای المپیک تا به امروز

جالب است که بدانید هر چهار سال یک بار رکوردهای المپیک توسط ورزشکاران جا به جا می شود. بازی‌ های المپیک به جشنوارهٔ ورزشی‌ ای گفته می‌ شود که به صورت منظم و سازماندهی شده هر چهار سال یک‌ بار توسط کمیته بین‌ المللی المپیک برگزار می‌ شود. رکوردهای که در المپیک ثبت می شوند از مهمترین رکوردهای ورزشی هستند و عده زیادی تلاش می کنند تا رکوردی را در این مسابقات به صورت انفرادی یا گروهی کسب کنند.

رکوردهای المپیک در کدام رشته ها بیشتر جابجا می شود؟

رکوردهای المپیک در کدام رشته ها بیشتر جابجا می شود؟

لازم به ذکر است که المپیک قطعا یکی از معتبر ترین و مهم ترین رویداد های ورزشی در سراسر جهان است. ده‌ ها رشته ورزشی و چندین هزار ورزشکار در صد ها مسابقه این رویداد از سراسر دنیا شرکت می کنند. هم چنین جالب است که بدانید این رویداد ریشه ای چندین هزار ساله دارد. حال ناگفته نماند که بازی های المپیک به طور معمول هر چهار سال یک بار برگزار می شود و در دوره چهار ساله هر دو سال بین المپیک زمستانی و تابستانی تناوب دارد. حال در ادامه قرار است به این موضوع که رکوردهای المپیک در کدام رشته ها بیشتر جا به جا می شود، بپردازیم. به همین دلیل پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مطالب همراه ما باشید. باید بدانید تعداد زیادی از رکوردهای گینس در این مسابقات به ثبت رسیده اند.

وزنه برداری

وزنه برداری ورزشی است که بلند کردن وزنه های مختلف توسط ورزشکار که همراه با قدرت، سرعت، تکنیک، تعادل و هماهنگی باشد، انجام می شود. این ورزش از نخستین دوره بازی های المپیک 1986 جزء المپیک بوده است و می توان بیان کرد که تنها ورزش قدرتی حاضر در این رقابت ها به شمار می رود. لازم به ذکر است که وزنه برداری در روسیه، چین، کشور های اروپای شرقی و اخیراً ایران ورزشکار درجه یک دارند و در کشور های ترکیه، بلغارستان، یونان ورزشی سنتی است.

در این رشته ورزشی، ورزشکار هالتری با سنگین‌ ترین وزن ممکن را بالای سر می‌ برد. حال این موضوع را هم باید افزود که مسابقات وزنه‌ برداری در دو رقابت (یک‌ ضرب و دو ضرب) انجام می‌ شود و در هر بخش وزنه‌ بردار حق انجام 3 حرکت را دارد. حال این موضوع را هم باید افزود که بیشترین جا به جایی رکوردهای المپیک در این رشته ورزشی مشاهده می شود.

شنا

شنا یک مهارت و یا ورزش شناور ماندن و حرکت، درون آب است. آموختن شنا، علاوه بر تقویت جسم، در مواقع اضطراری و افتادن ناگهانی درون آب، زندگی انسان را نجات خواهد داد. در حال حاضر این رشته ورزشی در میان خیلی از مردم بسیار محبوب و پرطرفدار شده است. در حال حاضر شنا در المپیک از محبوبیت زیادی برخوردار است و خیلی از شناگران در تلاش هستند تا بتوانند در المپیک رکوردهای ورزش شنا را جا به جا و به نام خود به ثبت برسانند.

لازم به ذکر است که ورزش شنا از نخستین دوره المپیک مدرن در سال 1896 وجود داشته است. پس از دو و میدانی این رشته بیشترین تعداد مسابقه در المپیک را دارد. در دوره اول المپیک مدرن ورزش شنا در چهار رشته برگزار شد و سیزده شرکت کننده از چهار کشور در آن حضور داشتند که همگی مرد بودند. یونان میزبان هفت مدال برد، اما مجارستان در کل دو مدال طلا برد. ناگفته نماند که بخش بانوان هم از المپیک 1912 به المپیک اضافه شد. بانوان در آن دوره تنها در دو رشته رقابت می کردند و در کل در سال 1912، 27 بانو از هشت کشور در المپیک شرکت کردند.

دو میدانی

دو و میدانی مجموعه ‌ای از ورزش‌ هایی است که شامل انواع دو، پرش، پرتاب، پیاده ‌روی و هم چنین رشته‌ های ترکیبی است. لازم به ذکر است که بیشتر رشته‌ های دو میدانی به‌ طور کلی انفرادی هستند. هم چنین ناگفته نماند که برگزاری مسابقات دو و میدانی در مقایسه با سایر ورزش‌ ها ساده‌ تر هستند. جالب است که بدانید رکوردهای المپیک در این رشته هم بیشترین جا به جایی را داشته است.

سابقه این ورزش به المپیک باستانی یونانیان می‌ رسد. بهتر است بدانید که امروزه اتحادیه بین‌المللی فدراسیون‌ های دو و میدانی (IAAF) برگزاری مسابقات دو و میدانی در سطح بین‌المللی را بر عهده دارد. جالب است که بدانید شعار دو و میدانی در المپیک به زبان یونانی (سیتیوس، آلتیوس، فورتیوس) به‌ معنی (سریع‌ تر، بالاتر و قوی‌ تر) است.

والیبال

والیبال یکی از محبوب‌ ترین و شناخته شده ترین ورزش های سراسر جهان به شمار می رود. در رشته ورزشی هر تیم باید سه ست از پنج ست بازی را ببرد تا بتواند پیروز شود. بهتر است بدانید که والیبال در بازی‌ های المپیک تابستانی هشت سال بعد از به رسمیت شناخته شدن والیبال از سوی کمیته بین‌المللی المپیک در جایگاه ورزشی غیر المپیکی، این کمیته در جلسه چهارم سپتامبر 1957 که در صوفیه برگزار شد. در سال 1961 والیبال در مقام ورزشی مدال‌ آور در دو بخش زنان و مردان به بازی‌ های المپیک 1964 ژاپن اضافه شد.

لازم به ذکر است که المپیک مهم‌ ترین تورنمنت در والیبال به شمار می‌ آید. حال این موضوع را هم باید افزود که رکوردهای المپیک در رشته والیبال هم بیشترین جا به جایی را داشته است.

هندبال

هندبال یک ورزش گروهی است که دو تیم شرکت‌ کننده هر کدام دارای دوازده بازیکن هستند که از این دوازده بازیکن هفت بازیکن در زمین حضور دارند. بهتر است بدانید که در ورزش هندبال بازیکنان برای کسب امتیاز باید توپ را درون دروازهٔ حریف جای دهند. ورزش هندبال ورزشی سریع و دارای برخوردهای بدنی فراوان است. این بازی در اواخر قرن نوزدهم در دانمارک ابداع گردید. حال این موضوع را هم باید افزود که (هندبال در بازی‌ های المپیک تابستانی) نام رویداد های ورزش هندبال در بازی‌ های المپیک تابستانی است که هر چهار سال برگزار می‌ شود.

بهتر است بدانید که هندبال مردان اولین بار در بازی‌ های المپیک در المپیک تابستانی 1936 برلین در فضای باز و در المپیک تابستانی 1972 در مونیخ در داخل سالن بازی شد. ورزش هندبال از آن زمان به یک ورزش المپیکی تبدیل شده‌ است. ناگفته نمان که هندبال زنان در المپیک تابستانی 1976 به رشته‌ های المپیکی افزوده شد. این موضوع را هم باید افزود که شکل و روش هندبال آمریکایی و هندبال گیلیک کاملاً با هندبال مرسوم و آنچه که در المپیک برگزار می شود، متفاوت است.

بدمینتون

ریشه ورزش بدمینتون امروزی از کشور هندوستان آغاز شده‌ است و در حال حاضر یکی از رشته های ورزشی جذاب و پرطرفدار است که در المپیک هم برگزار می شود. این بازی که رقابتی زیبا در هند بود توسط افسران ارتش انگلستان، از هندوستان به کشورشان انتقال داده شد. بدمینتون در بازی‌ های المپیک تابستانی: نام رویداد ورزش بدمینتون در بازی‌ های المپیک تابستانی است که هر چهار سال یک بار برگزار می‌ شود. بهتر است بدانید که در مسابقات المپیک این رشته، آسیایی‌ ها 54 عدد آن را تصاحب کرده‌ اند. جالب است که بدانید تعداد تماشاگران در مسابقات مهم این وزش، به پانزده هزار نفر هم رسیده‌ است.

بدمینتون از سال 1992، در المپیک بارسلون به بازی‌ های المپیک اضافه شده است. پس از آن به میزان اعتبار این رشته ورزش در کشور های آسیایی همچون چین، کره، اندونزی و مالزی افزوده شد. این پدیده مقارن با پیشرفت این رشته ورزش در انگلستان و کشور های اسکاندیناوی بود. این ورزش توسط دو الی چهار بازیکن انجام می‌شود. در این المپیک پدیده جالب توجه این است که در یکی از رشته‌ ها در یک تیم دو نفره، یک مرد و یک زن حضور دارند و با تیم مقابل به همین شکل به رقابت می‌ پردازند.

پینگ پنگ

تنیس روی میز و یا همان پینگ پنگ، ورزشی است که روی میز انجام می‌ شود و دو الی چهار بازیکن در آن مشارکت دارند و هر بازیکن یک راکت دارد که با بهره‌ گیری از آن به توپ ضربه می‌ زند. در حال حاضر این ورزش بسیار محبوب و پرطرفدار است. در وسط میز پینگ پنگ یک تور قرار دارد و برخورد توپ با آن تابع قوانین خاصی است.

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید از سال 1988 تنیس روی میز به ورزش‌ های المپیک اضافه شد. تنیس روی میز: یکی از ورزش‌ های بازی‌های المپیک تابستانی است که این مسابقات در دو بخش مردان و زنان انجام می شود. حال این موضوع را هم باید افزود که رکوردهای المپیک در این رشته نیز بیشترین جا به جایی را داشته اند.

بانوان در کدام رشته ها رکوردهای المپیک را جابجا کردند؟

بانوان در کدام رشته ها رکوردهای المپیک را جابجا کردند؟

بازی‌ های المپیک تابستانی مدرن از زمان اولین بازی‌ ها در سال 1896 و رکوردهای المپیک هر چهار سال یک بار برگزار می‌ شود. هر رویداد توسط کمیته بین المللی المپیک (IOC) به رسمیت شناخته می شوند. خیلی از افراد تصور می‌ کنند که المپیک تنها متعلق به مردان می‌ باشد، اما در این باره بهتر است بدانید که المپیک برای بانوان نیز می باشد و خیلی از بانوان توانسته اند با تلاش و پشتکار رکوردهای المپیک در رشته هایی همچون دو میدانی، شنا، بسکتبال، تنیس، قایقرانی، کروکت و … را جا به جا کنند و به نام خود به ثبت برسانند.

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید بانوان برای اولین بار در بازی های 1900 پاریس شرکت کردند. از مجموع 997 ورزشکار، بیست و دو زن در پنج رشته ورزشی تنیس، قایقرانی، کروکت، سوارکاری و گلف به رقابت پرداختند. لازم به ذکر است که (IOC) متعهد به برابری جنسیتی در ورزش است. منشور المپیک، فصل یک، قانون 2.8، بیان می کند که نقش (IOC) این است: (تشویق و حمایت از ارتقای بانوان در ورزش در همه سطوح و در همه ساختار ها با هدف اجرای اصل برابری زن و مرد).

بهتر است بدانید که از سال 1991، هر ورزش جدیدی که بخواهد به برنامه المپیک بپیوندد، باید دارای مسابقات بانوان هم باشد. این موضوع را هم باید افزود که با اضافه شدن بوکس بانوان به برنامه المپیک، بازی‌ های 2012 لندن اولین بازی‌ هایی بود که در آن بانوان در تمام ورزش‌ های این برنامه به رقابت پرداختند. شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید در بازی های 2016 ریو، 45 درصد از شرکت کنندگان زن بودند.

حال اگر تمایل دارید تا اطلاعات دقیق و کامل‌ تری در رابطه با این موضوع به دست آورید، پیشنهاد می‌ کنیم تا به سایت‌ های مربوطه که در اینترنت موجود هستند مراجعه نمایید. هم چنین با مراجعه به ویکی پدیای المپیک هم می‌ توانید اطلاعات کاملی در این باره به دست آورید.

چرا رکوردهای المپیک اهمیت دارند؟

چرا رکوردهای المپیک اهمیت دارند؟

اگر بازی‌ های المپیک 2020 توکیو را مشاهده کرده باشید، متوجه شده اید که رکورد های زیادی شکسته شده است. حال سوالی که به وجود می آید، این است که چرا رکوردهای جهانی و المپیک را می شکنیم؟ و یا این که چرا رکوردهای المپیک اهمیت دارند؟ البته هیچ پاسخ واحدی برای این سوال وجود ندارد، بلکه بیشتر یک فرآیند فکری در مورد این واقعیت است که رکوردها همیشه شکسته می شوند.

ژرژ سنت پیر بزرگ و متواضع بیان کرده است که مبارزان ام ام ای امروزی بهتر از مبارزان نسل او هستند و مبارزان آینده بهتر از مبارزان فعلی خواهند بود. این یک واقعیت در مورد ورزش است، چرا که تمام رشته هایی که از عملکرد ورزشی حمایت می کنند به تکامل خود ادامه می دهند. حال این موضوع باعث شده است تا رکوردهای المپیک دارای اهمیت باشند. رکوردشکنی در المپیک به دلیل ماهیت رقابتی انسان ها وجود دارد و ما برای شکستن رکورد های مختلف تلاش می کنیم، چرا که دوست داریم به چالش کشیده شویم.

بازی‌ های المپیک به یک جشنوارهٔ ورزشی‌ ای گفته می‌ شود که از اهمیت زیادی برخوردار است. بیان شده است که در حال حاضر 203 کشور در رقابت‌ های المپیک شرکت می‌ کنند که این رقم از 193 کشوری که سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته هم بیشتر است. حال ورزشکاران و یا هر تیم ورزشی از یک کشور با حضور در المپیک، در تلاش هستند تا رکوردهای المپیک را جا به جا کنند تا به این گونه بتوانند برای کشورشان افتخار آفرین شوند و هم چنین در کارنامه حرفه‌ ای شان افتخاراتی را به ثبت برسانند.
لازم به ذکر است که ورزشکاران در مقاطع خاصی برای رسیدن به اوج تمرین می کنند. بازی های المپیک به ورزشکاران یک دوره زمانی مشخص می دهد تا به این گونه به بهترین های خود برسند.

کدام کشورها رکوردهای المپیک بیشتری کسب کرده است؟

همان طور که در قسمت قبل بیان کردیم، در حال حاضر 203 کشور در جشنواره المپیک که هر چهار سال یک بار برگزار می‌ شود حضور پیدا می‌ کنند تا به این گونه بتوانند رکوردهای المپیک را جا به جا کنند. این موضوع را هم باید افزود که در مجموع 40 رشته ورزشی در المپیک حضور دارند که 32 رشته در بازی‌ های المپیک تابستانی و هم چنین هشت رشته در المپیک زمستانی است. حال طبق تحقیقات به دست آمده، بیان شده است که کشور های اروپایی و هم چنین ایالات متحده آمریکا، رکورد های المپیک بیشتری را کسب کرده‌ اند.

ایرانیان رکورد المپیک را در کارنامه خود دارند؟

ایران با نام رسمی جمهوری اسلامی از سال 1979، اولین بار در بازی های المپیک در سال 1900 شرکت کرد. کشور ایران از سال 1948 به جز سال های 1980 و 1984 به دلیل تحریم های سیاسی، ورزشکارانی را برای شرکت در هر بازی المپیک تابستانی اعزام کرده است. هم چنین ایران از سال 1956 در بازی های المپیک زمستانی در چندین نوبت شرکت کرده است.

حال این موضوع را هم باید افزود که ورزشکاران ایرانی تا به اکنون در هجده المپیک شرکت کرده اند. ایران در 9 بازی‌ های المپیک تابستانی شرکت کرد و قبل از انقلاب 1979، توانست 4 مدال طلا کسب کند. هم چنین ایران در 9 بازی‌ های المپیک تابستانی شرکت کرد و بعد از انقلاب 20 مدال طلا کسب کرد و به همین دلیل توانست رکوردهای المپیک را در برخی از رشته های ورزشی جا به جا کند.

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید فریدون مالکوم، شمشیربازی که در بازی‌ های المپیک تابستانی 1900 در مسابقات اپه شرکت کرد و اولین ورزشکار المپیکی ایران بود. ورزشکاران ایرانی در مجموع هفتاد و شش مدال در رشته های کشتی، تکواندو، وزنه برداری، دو و میدانی، تیراندازی و کاراته کسب کرده اند.

عجیب ترین رکوردهای المپیک

عجیب ترین رکوردهای المپیک

مسابقات المپیک همیشه تاریخ‌ ساز بوده‌ اند. در حال حاضر مسابقاتی که در المپیک شکل گرفته اند، اهمیت بسیار بالایی دارند و الهام‌ بخش هستند. حال شاید برای شما هم جالب باشد که تعداد انگشت‌ شماری از رکوردهای المپیک وجود دارند که به‌ قدری باورنکردنی هستند که هرگز احتمال نمی‌ دهیم کسی بتواند آن‌ ها را بکشند! به عنوان مثال رکورد (باب بیمون) در رشته‌ پرش طول با 8٫90 متر یکی از عجیب ترین رکوردهای المپیک به شمار می رود.

از دیگر رکوردهای عجیب در المپیک می توان به رکورد (یوسین بولت) در دوی 100 متر آقایان با زمان 9٫63 ثانیه اشاره کرد. هم چنین اجرای بی‌ نقص (نادیا کومانچی) در مسابقات ژیمناستیک از دیگر رکوردهای عجیب در المپیک به شمار می رود. از سایر عجیب ترین رکوردهای المپیک می توان به: رکورد آمریکا با مجموع 239 مدال در المپیک 1904، رکورد (ایان میلار) با 10 بار حضور در مسابقات المپیک، برنده شدن (کوان جونگ- ریول) و (آریان سردینا) در مسابقات بولینگ، (کیم یون-می) جوان‌ ترین برنده‌ مدال طلا در تاریخ اشاره کرد.

جوان ترین ورزشکارانی که رکوردهای المپیک را کسب کردند

بهتر است بدانید تا به اکنون در برخی از مسابقات المپیک مشاهده شده است که برخی از ورزشکاران جوان و با استعداد توانسته اند رکوردهای المپیک را از آن خود کنند. حال شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید در سال 1994، کیم یون- می در حالی که تنها 13 سال و 86 روز سن داشت، توانست مدال طلای اسکیت بانوان را کسب کند و رکورد المپیک را در این زمینه از آن خود کند.

بهتر است بدانید که رقابت در این سن هم کار غیرمعمولی است، چه برسد به این که بتوان پیروز و برنده‌ مدال طلا هم شد! جالب است که بدانید کیم نه تنها توانست قبل از 14 سالگی مدال طلا بگیرد، بلکه چهار سال بعد هم بازگشت و دوباره برنده‌ مدال طلای سال 1998 شد. این نتیجه باعث شد تا اتحادیه‌ بین‌المللی اسکیت حداقل سن برای شرکت در رقابت‌ ها را پانزده سال در نظر بگیرد. از این رو دیگر امکان ندارد کسی بتواند رکورد کیم یون- می را بشکند.

البته ناگفته نماند با توجه به خطرات این ورزش، خیلی از مردم در تلاش هستند تا بتوانند حداقل سن را به 17 سال برسانند. به همین دلیل کیم می‌ تواند با اختلاف زیاد جوان‌ ترین برنده‌ مدال طلای مسابقات اسکیت بانوان نام بگیرد.

کدام یک از رکورد های المپیک در ژاپن 2021 شکسته شد؟

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید در بازی‌ های المپیک 2021، 339 رویداد به نمایش درآمد.المپیک دارای 33 ورزش مختلف بود. ورزشکاران در 339 مسابقه با هم به رقابت پرداختند و این رقابت‌ ها باعث شد تا برخی از رکوردهای المپیک جا به جا شود. به عنوان مثال شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید هند در المپیک 2021 توکیو در ژاپن، هفت مدال را کسب کرد و به نوبه خود رکوردهای المپیک را جا به جا کرد. هند با به پایان رساندن بازی های توکیو با مجموع هفت مدال (1 طلا، 2 نقره و 4 برنز)، بهترین شش مدال قبلی خود را در یک دوره المپیک شکست. به این گونه هند در مجموع مدال به مقام 48 دست یافت.

هم چنین ناگفته نماند که ژاپن به عنوان کشور میزبان نیز با مجموع 58 مدال با 27 طلا، 14 نقره و 17 برنز سوم شد و به راحتی رکوردهای المپیک در خیلی از رشته های ورزشی را جا به جا کرد.

با این حال اگر تمایل دارید تا اطلاعات دقیق و کامل‌ تری در رابطه با این که کدام یک از رکورد های المپیک در ژاپن 2021 شکسته شد، به دست آورید پیشنهاد می‌ کنیم تا به سایت‌ های مربوطه که در اینترنت موجود هستند مراجعه نمایید. شما با جستجوی عبارت مورد نظر خود در اینترنت با نتایج خوبی رو به رو خواهید شد و سایت‌ هایی مربوطه برای شما نمایش خواهد یافت. حال با مراجعه به این سایت‌ ها و یا حتی ویکی پدیای المپیک می‌ توانید اطلاعات جالب و کاملی در این باره به دست آورید.

لطفا به این مقاله امتیاز دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *