لیست رکوردهای دو میدانی + معرفی رکورداران این رشته ورزشی

این روز ها مشاهده می شود که خیلی از ورزشکاران در تلاش هستند تا در یکی از مجموعه های دو میدانی به جا به جایی رکوردهای دو میدانی بپردازند. دو میدانی به مجموعه‌ ای از ورزش‌ هایی گفته می‌ شود که شامل: انواع دو، پرتاب، پرش، پیاده‌ روی و رشته‌ های ترکیبی است. تعداد زیادی از این رکوردها، به عنوان رکوردهای المپیک ثبت شده اند و بازیکنان زیادی برای جا به جایی آن مدت زمان زیادی تمرین و آماده سازی می کنند.

چه کسانی رکوردهای دو میدانی را در دست دارند؟

چه کسانی رکوردهای دو میدانی را در دست دارند؟

دو و میدانی مجموعه ‌ای از ورزش‌ هایی است که شامل انواع دو، پرش، پرتاب، پیاده ‌روی و هم چنین رشته‌ های ترکیبی است. بهتر است بدانید که بیشتر رشته‌ های دو میدانی به‌ طور کلی انفرادی هستند. هم چنین ناگفته نماند که برگزاری مسابقات دو و میدانی در مقایسه با سایر ورزش‌ ها ساده‌ تر هستند. حال برخی از افراد توانسته اند رکوردهای دو میدانی را جا به جا کنند و به نام خود به ثبت برسانند. حال در ادامه قرار است به این موضوع بپردازیم، به همین دلیل پیشنهاد می‌ کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مطالب همراه ما باشید.

رکورد 400 متر جهان مربوط به رکوردهای دو میدانی

دوی 400 متر یک رویداد دوی سرعت در مسابقات دو و میدانی می باشد که از سال 1896 برای مردان و از سال 1964 برای زنان در برنامه دو میدانی در بازی های المپیک تابستانی به نمایش درآمده است. بهتر است بدانید که در یک مسیر استاندارد دویدن در فضای باز، یک دور دور پیست است. دوندگان در موقعیت‌ های پلکانی شروع می‌ کنند و در مسیرهای جداگانه برای کل دوره مسابقه می‌ دهند. حال این موضوع را هم باید افزود که رکورد 400 متر جهان متعلق به واید ون نیکرک از آفریقای جنوبی با زمان 43.03 ثانیه است.

رکورد صد متر

دوی 100 متر یک مسابقه دوی سرعت در مسابقات دو و میدانی است. کوتاه ترین مسافت رایج دویدن در فضای باز، دوی 100 متر یکی از معتبرترین و محبوب ترین مسابقات در ورزش دو و میدانی است که از سال 1896 برای مردان و از سال 1928 برای زنان در بازی های المپیک تابستانی شرکت می شود. حال شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید یکی از رکوردهای دو میدانی، رکورد صد متر است که متعلق به فلورانس گریفیث جوینر از ایالات متحده می باشد.

رکورد ماراتن ایران

ماراتون و یا ماراتن به یونانی، یکی از انواع دو استقامت است که در مسافت 42 کیلومتر و 195 متر و به طور معمول بر روی جاده برگزار می‌ شود. بهتر است بدانید که نام این مسابقه برگرفته از نبرد ماراتون در یونان می باشد. حال این موضوع را هم باید افزود که محمد جعفر مرادی، دونده ایرانی توانست در مسابقه ماراتن برلین با ثبت زمان 2 ساعت و 17 دقیقه و 14 ثانیه رکورد ایران را جا به جا کند.

رکورد پرش ارتفاع جهان

پرش ارتفاع یک رویداد دو میدانی است که در آن شرکت کنندگان باید بدون هیچگونه کمک از روی یک میله افقی که در ارتفاعات اندازه گیری شده قرار گرفته است بپرند، بدون این که آن را از جای خود خارج کنند. بهتر است بدانید که در قالب مدرن، یک نوار بین دو استاندارد با یک تشک تصادف برای فرود قرار می گیرد. حال این موضوع را هم باید افزود که رکورد پرش ارتفاع جهان متعلق به خاویر سوتومایور (کوبا) با پرش 2.45 متری می باشد.

رکورد دوی استقامت جهان مربوط به رکوردهای دو میدانی

رکورد دوی استقامت جهان مربوط به رکوردهای دو میدانی

دین کارنازز دونده آمریکایی است که تا به اکنون تعدادی از مسابقات دوی استقامتی را به پایان رسانده است. حال بهتر است بدانید که رکورد دوی استقامت جهان را نیز از آن خوده کرده است.

رکورد دو 800 متر ایران

800 متر یک رویداد رایج دوی پیست است. بهتر است بدانید که این کوتاه‌ ترین رویداد دویدن در مسافت‌ های میانی است. 800 متر در دو دور از یک پیست روباز (400) متر اجرا می شود و از اولین بازی های مدرن در سال 1896 یک رویداد المپیک بوده است. حال بهتر است بدانید که یکی از رکوردهای دو میدانی متعلق به رکورد دو 800 متر است که در ایران این رکورد در دست فاطمه شعبانلو است.

رکورد 200 متر جهان

دوی 200 متر یک رویداد دوی سرعت است که در یک پیست مسابقه 400 متری در فضای باز، مسابقه از منحنی شروع می شود و در به صورت مستقیم به پایان می رسد. به همین دلیل ترکیبی از تکنیک ها برای اجرای موفقیت آمیز مسابقه مورد نیاز است. حال این موضوع را هم باید افزود که در حال حاضر رکورد 200 متر جهان در دست یک دونده آمریکایی به نام فلورانس گریفیث جوینر می باشد.

رکورد پرش با نیزه

پرتاب نیزه یک مسابقه دو میدانی است که در آن نیزه ای به طول حدود 2.5 متر تا جایی که ممکن است پرتاب می شود. بهتر است بدانید که پرتاب کننده نیزه با دویدن در یک منطقه از قبل تعیین شده، شتاب بیشتری به دست می آورد. پرتاب نیزه یکی از رویداد های دوو میدانی ده مردان و هفت گانه زنان است. حال ناگفته نماند که رکورد پرش با نیزه مردان متعلق به Jan Železný و زنان متعلق به باربورا اسپاتاکوا می باشد.

رکورد پرش طول

رکورد پرش طول

پرش طول یک رویداد دو و میدانی است که در این رویداد ورزشکاران سرعت، قدرت و چابکی را در تلاش برای جهش تا حد امکان از نقطه برخاست ترکیب می کنند. بهتر است بدانید که این رویداد در سال 1896 برای مردان و از سال 1948 برای زنان یک رویداد المپیک مدرن بوده است. حال این موضوع را هم باید افزود که رکورد جهانی پرش طول مردان 8.95 متر است که توسط مایک پاول در مسابقات دو و میدانی قهرمانی جهان به ثبت رسید.

رکورد پرش سه گام

پرش سه گانه یک رویداد دو و میدانی است که شبیه به پرش طول است. بهتر است بدانید که در این رویداد رقیب در مسیر می دود و یک پرش، یک بند و سپس یک پرش به داخل گودال شنی انجام می دهد. پرش سه گام از بازی های المپیک باستان الهام گرفته شده است و در سال 1896 یک رویداد المپیک مدرن بوده است. حال ناگفته نماند که رکورد پرش سه گام متعلق به جاناتان ادواردز از بریتانیا، با پرش 18.29 متر است. رکورد پرش سه گام زن جهان نیز در دست یولیمار روخاس می باشد.

رکورد دو امدادی

مسابقه امدادی نوعی رقابت ورزشی است که در این ورزش اعضای یک تیم هر کدام بخشی از مسیر را طی می‌ کنند. در بیشتر مسابقات امدادی یک چوب امدادی در دست ورزشکاران است که بعد از پایان نوبت خود آن چوب را به هم‌ تیمی خود انتقال می‌ دهند. حال بهتر است بدانید که رکورد جهانی این رشته در بخش مردان با زمان 2:54٫29 دقیقه توسط تیم ملی آمریکا متشکل از اندرو والمون، بوچ رینولدز، کوئینسی واتس و مایکل جانسون ثبت شده‌ است.

رکورد پرتاب دیسک

پرتاب دیسک یک رویداد دو میدانی است که در آن یک ورزشکار یک دیسک سنگین به نام (دیسک) را در تلاش برای نشان دادن فاصله دور تر از رقبای خود پرتاب می کند. این یک ورزش باستانی است که می‌ توان قدمت آن را حداقل به 708 قبل از میلاد بازگرداند. حال ناگفته نماند که رکورد پرتاب دیسک در دست یورگن شولت می باشد.

رکورد پرتاب وزنه

پرتاب وزنه از شاخه‌ های ورزش دو و میدانی است که پرتاب‌ کننده در وسط دایره‌ ای به قطر (213) سانتی‌ متر قرار می‌ گیرد که به وسیله باند آهنی و یا چوبی محصور شده‌ است، دارای یک گوی آهنی به وزن (7٫260) گرم برای مردان و نصف همین وزن برای زنان می باشد. حال ناگفته نماند که یکی از رکوردهای ورزشی دو میدانی مربوط به رکورد پرتاب وزنه است که در حال حاضر متعلق به گرگور ادموندز می باشد.

رکورد پرتاب چکش

پرتاب چکش یکی از چهار رویداد پرتابی در مسابقات دو میدانی می باشد که در فضای باز به همراه پرتاب دیسک، پرتاب تیر و پرتاب نیزه است. حال شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید رکورد پرتاب چکش از سال 2023، در اختیار یوری سدیخ است.

رکورد پرتاب نیزه

پرتاب نیزه یکی از رشته‌ های دو و میدانی به شمار می رود که در این رشتهٔ ورزشی، ورزشکار سعی می کنند تا نیزه‌ ای از جنس فلز و یا آلومینیوم را به فاصله‌ ای هرچه دورتر پرتاب کنند. حال یکی از رکوردهای دو میدانی که مربوط به رکورد پرتاب نیزه است در حال حاضر متعلق به Jan Zelezny از جمهوری چک می باشد.

کدام استادیوم در جهان بیشترین تعداد رکوردهای دو میدانی را میزبانی کرده است؟

کدام استادیوم در جهان بیشترین تعداد رکوردهای دو میدانی را میزبانی کرده است؟

رویدادهای دو و میدانی بسیار جذاب و پرطرفدار هستند و در حال حاضر مسابقات دو و میدانی مورد استقبال خیلی از مردم قرار گرفته است و خیلی از علاقمندان به مشاهده این مسابقات به صورت حضوری و یا حتی به صورت غیر حضوری می‌ پردازند. حال این موضوع را هم باید افزود که دو و میدانی در سرتاسر جهان برگزار می شود اما با این حال برخی مکان‌ ها در جهان و به‌ ویژه برخی استادیوم‌ ها وجود دارند که غرق در مسابقات تاریخی دو و میدانی هستند و بیشترین تعداد رکورد های دو میدانی را میزبانی کرده اند که منحصر به آن فضا هستند و تجربه‌ ای خاص برای بازدیدکنندگان از این ورزش ایجاد می‌ کنند.

در سطح جهان، ورزش‌ های دو و میدانی مکان های مخصوص به خود را دارند، مکان‌ هایی همچون المپیک برلین، لتزیگروند در زوریخ، استادیوم‌ های شانگهای و آشیانه پرندگان در کشور چین و فیلد هایوارد در یوجین، اورگان – دومی است. در این مکان ها بیشترین تعداد رکوردهای دو میدانی را میزبانی شده است.

در چه سالی بیشترین تعداد رکوردهای دو میدانی ثبت شده است؟

بهتر است بدانید که رکوردهای جهانی در دو و میدانی توسط (World Athletics) تایید می شود. رکوردهای دو میدانی شامل بهترین عملکرد ها در ورزش های دو میدانی، دویدن در جاده و پیاده روی مسابقه ای است. سوابق برای همه رویداد های رقابت شده در بازی های المپیک و برخی موارد دیگر نگهداری می شود. سوابق غیر رسمی نیز برای برخی رویداد های دیگر توسط آماردانان دو و میدانی نگهداری می شود. حال باتوجه به تحقیقات انجام شده در سال 2017 بیشترین تعداد رکورد های دو میدانی ثبت شده است.

کدام کشور بیشترین تعداد رکوردهای دو میدانی را در تاریخ خود دارد؟

مسابقات جهانی دو میدانی یک رویداد دو ساله است که در سال 1983 آغاز شد و مسابقات جهانی توسط اتحادیه بین المللی فدراسیون های دو و میدانی (IAAF) سازماندهی می شود. حال شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید در حال حاضر ایالات متحده آمریکا، بیشترین تعداد رکوردهای دو میدانی در تاریخ خود دارد.

کدام زن برای اولین بار رکورد دو میدانی را شکست؟

کدام زن برای اولین بار رکورد دو میدانی را شکست؟

بهتر است بدانید که Letesenbet Gidey شخصی است که رکورد جهانی 10000 متر زنان را تنها دو روز پس از شکستن آن توسط سیفان حسن در همان پیست شکست. لتسنبت گیدی متولد 20 مارس 1998 است که به عنوان دونده دو استقامت زن اهل اتیوپی شناخته می شود و توانسته برای اولین بار رکورد دو میدانی را شکست دهد.

در کدام مسابقات بین‌ المللی بیشترین تعداد رکورد دو میدانی شکسته شده است؟

همان طور که بیان کردیم، رکوردهای دو میدانی توسط World Athletics تایید می شود. حال این موضوع را هم باید افزود که رکوردهای دو میدانی شامل بهترین عملکردها در ورزش های دو و میدانی، دویدن در جاده و هم چنین پیاده روی مسابقه ای است. معیار هایی که باید برای تایید یک رکورد جهانی رعایت شوند، توسط (World Athletics) تعریف شده است. این معیار ها در مورد رکوردهای گینس یا رکوردهای ملی و یا سایر رکورد های محدود اعمال می شود.

حال ناگفته نماند در مسابقات جهانی اولیه دو و میدانی که توسط (IAAF) برگزار می شود و IAAF World Championships in Athletics نام دارد، بیشترین تعداد رکورد دو میدانی شکسته شده است. (IAAF) دارای یک برنامه رویداد کاملاً مشابه با المپیک است.

چه کسانی از ایران رکوردهای دو میدانی را جابجا کرده اند؟

بهتر است که بدانید در کشور ایران نیز افراد زیادی در رشته دو و میدانی مشغول به فعالیت هستند و عده‌ ای از آن ها توانسته اند با توجه به استعداد و پشتکاری که دارند رکوردهای دو میدانی را جا به جا کنند. حال از این ورزشکاران می توان به الناز موسایی، حسن تفتیان، خلیل رضوی و … اشاره کرد.

لطفا به این مقاله امتیاز دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *